Bij gezond gewicht minder kans nierkanker

22 maart 2013

Het aantal mensen dat in Nederland aan nierkanker lijdt, is in 10 jaar tijd behoorlijk gestegen. Bij mannen met wel 50%. Bij vrouwen is de stijging 29 procent.

Uit onderzoek gefinancierd door het Wereld Kanker Onderzoek Fonds, en uitgevoerd aan de Universiteit van Umeå in Zweden, blijkt dat onder andere een hoge bloeddruk en een hoge bloedsuikerspiegel specifiek bij mannen het risico op nierkanker verhogen.

​Onderzoek

Voor dit onderzoek zijn er gegevens uit het Metabolic Syndrome and Cancer Project gebruikt. Dit grootschalige project bevat gegevens over de Body Mass Index, bloeddruk, en het gehalte aan glucose, cholesterol en triglyceriden in het bloed van ruim 560.000 mensen uit Noorwegen, Oostenrijk, en Zweden.

Mannen ongezonder

In 2011 overleden 943 Nederlanders aan nierkanker. Binnen vijf jaar na constatering leeft nog iets meer dan de helft van de patiënten.Met de resultaten worden eerdere wetenschappelijke conclusies over het verband tussen overgewicht, roken en het risico op nierkanker bevestigd. Mannen krijgen de ziekte vermoedelijk vaker omdat zij over het algemeen ongezonder leven.

Onderzoeker Christel Häggström: “Een gezonde leefstijl, een gezond gewicht en gezonde waarden van de bloeddruk, bloedsuikerspiegel en triglyceriden zijn niet alleen belangrijk voor een lager risico op hart- en vaatziekten en diabetes, maar ook voor een lager risico op nierkanker. Dit nieuwe onderzoek onderstreept het belang van maatregelen op het gebied van gezonde voeding, lichaamsbeweging en een gezond gewicht. Om het risico op nierkanker te verlagen is het ook heel belangrijk om niet te roken of om daarmee te stoppen” .

Bron: Gezondheidsnet

Bookmark the permalink.