Burgerinitiatief tegen marketing ongezonde kindervoeding

25 februari 2013

De consumentenorganisatie Foodwatch start een burgerinitiatief om reclame voor ongezonde kinderproducten te verbieden. Nederlandse kinderen eten en drinken steeds ongezonder en hebben meer overgewicht, mede door de opmars van marketing die gericht is op kinderen.

Teveel suiker, zout of vet
Foodwatch, een consumentenorganisatie die zich inzet voor eerlijke voorlichting in de voedselbranche, onderzocht de afgelopen maanden zelf zeshonderd kinderproducten. Daaruit bleek dat het aanbod overwegend ongezond is. In 85 procent van de producten zit te veel suiker, zout of vet.

Misleiding
Eén op de vijf kinderen tussen de 10 en 12 jaar is te zwaar en Nederlandse kinderen blijken bijvoorbeeld meer gezoete frisdranken te drinken dan kinderen in andere Europese landen. Volgens Foodwatch komt dat onder meer door de ‘grenzeloze’ marketing voor ongezonde kinderproducten. Nederland is volgens Foodwatch koploper op het gebied van kindermarketing voor ongezond voedsel. Geen enkel ander Europees land besteedt er zo veel aan als Nederland.

Ouders
“Hoe kunnen kinderen onderscheiden wat gezond is, als ongezond de norm is?”, vraagt directeur van Foodwatch Bart van Opzeeland zich af. Ook ouders hebben volgens hem hulp nodig. “Want ze staan alleen tegenover miljardenbudgetten en lobbypraktijken die voedselfabrikanten lenen van de vroegere tabakslobby: misleiden, verleiden en schuld afschuiven.”

Wet en petitie
Volgens Foodwatch begint de marketing van te zoete, te zoute en te vette producten al vanaf de leeftijd van zes maanden. De overheid moet kinderen en ouders via een wet in bescherming nemen tegen ‘foute kindermarketing’, aldus de consumentenorganisatie. Als de wet er is kunnen reclamemakers hun marketingexpertise voortaan inzetten voor gezonde producten, oppert Foodwatch.

Het initiatief steunen? Teken de petitie tegen marketing van ongezonde kinderproducten.

Bron: Novum

Bookmark the permalink.

Comments are closed.