Mediterraan dieet beschermt het brein

14 februari 2012

Dat een mediterraan dieet goed voor je is, is inmiddels geen nieuws meer. Een nieuwe studie suggereert dat je niet alleen langer leeft door het dieet, maar dat het ook nog eens goed is voor je hersenen.

Onderzoekers ontdekten dat mensen die mediterrane voeding eten minder kleine aantastingen van de bloedvaten in de hersenen hebben.

Weinig rood vlees

Het mediterrane dieet is gebaseerd op de voeding van de bevolking rond de Middellandse Zee, zoals Italië en Griekenland. Er wordt veel groente en fruit, vis, volle granen, peulvruchten, olijfolie gegeten en gematigde hoeveelheden alcohol gedronken. En weinig rood vlees, verzadigde vetten zoals roomboter en geraffineerde granen.

Eerder werd het mediterrane dieet al in verband gebracht met een lager risico op het metabool syndroom, hart- en vaatziekten, beroertes en dementie.

WMHV

Maar volgens de onderzoekers is er nooit eerder gekeken naar de mogelijke effecten van het dieet op het volume van witte stof (White Matter Hyperintensity Volume; WMHV) in de hersenen. Dit zou namelijk de gunstige effecten kunnen helpen verklaren.

WMHV is een indicator van de schade in de kleine bloedvaten in de hersenen en wordt gedetecteerd door MRI. Eerdere studies hebben aangetoond dat grote hoeveelheden WMHV in de hersenen een hoger risico op een beroerte en dementie voorspellen.

Voedingspatroon

Voor de studie vergeleken de onderzoekers hersenscans en voeding van 966 volwassenen met een gemiddelde leeftijd van 72 jaar. Daaruit bleek dat mensen die een mediterraan dieet volgden een lagere hoeveelheid WMHV hadden dan degenen met een ander voedingspatroon.

Dit voordeel bleef bestaan, zelfs na correctie voor andere risicofactoren voor kleine schade van de bloedvaten in de hersenen, zoals roken, diabetes, hoge bloeddruk en abnormale cholesterol.

Verzadigd vet

Volgens de onderzoekers iss het belangrijkste aspect van het mediterrane dieet de verhouding tussen enkelvoudig onverzadigde vetten en verzadigd vet. Enkelvoudig onverzadigde vetten zitten vooral veel in plantaardige oliën, avocado’s en noten. Verzadigde vetten zitten in vlees en zuivelproducten, maar ook in sommige verwerkte voedingsmiddelen.

Totale patroon

Volgens onderzoeker Hannah Gardener, van de University of Miami Miller School of Medicine, suggereren de uitkomsten van het onderzoek dat vooral het totale voedingspatroon en niet afzonderlijke componenten relevant zijn in het verklaren van de gezonde voordelen van het mediterrane dieet.

De resultaten van het onderzoek verschijnen in de Archives of Neurology.

Bron: Gezondheidsnet

Bookmark the permalink.

Comments are closed.