Kans op kanker kleiner met de Schijf van Vijf

Volgens pas uitgebrachte cijfers van de Nederlandse Kankerregistratie (NKR) is het aantal nieuwe patiënten met kanker in de periode van 2000 tot 2010 met 36% toegenomen: van 72.200 naar 98.500 per jaar. Het aantal nieuwe kankergevallen zal naar verwachting de komende jaren verder toenemen. Een gezonde leefstijl met gezonde en gevarieerde voeding kan het risico op kanker echter verkleinen.

Er zijn een aantal redenen te noemen waarom er jaarlijks meer gevallen van kanker zijn. Enerzijds worden mensen steeds ouder, anderzijds bereiken de ‘babyboomers’ een leeftijd waarop kanker veel voorkomt. Maar ook de verandering van leefstijl eist zijn tol. Zo zijn er in de jaren zeventig meer vrouwen gaan roken, waardoor longkanker onder vrouwen enorm is toegenomen.

Gezond eetpatroon

Daarnaast kan een ongezond eetpatroon het risico op verschillende vormen van kanker vergroten. Eet gevarieerd volgens de  Schijf van Vijf met volop fruit, groente en volkorengraanproducten. Dit maakt dat je afwisselend eet, waardoor je bijvoorbeeld rood vlees afwisselt met twee keer per week vis, vleesvervangers en gevogelte. Zo voorkom je  dat je meer dan 500 gram rood vlees per week eet en blijft de kans op darmkanker beperkt. Ook 200 gram groente en twee stuks fruit per dag verkleinen het risico, evenals het beperken van de alcoholinname.

Zo helpt eten volgens de Schijf niet alleen de kans op kanker te verkleinen, maar ook het risico op diabetes, hart- en vaatziekten en obesitas.

‘Superfood’

Maar hoe zit het dan met al die onderzoeken waaruit blijkt dat een grote hoeveelheid broccoli, kurkuma, knoflook of noten ons zou kunnen helpen kanker te voorkomen? Inderdaad, die effecten van bepaalde voedingsstoffen op kanker zijn gevonden, maar zo’n enkele bevinding levert onvoldoende bewijs en leidt dus niet automatisch tot het aanpassen van de adviezen van het Voedingscentrum. Er is namelijk niet een ‘gezondste’ groente of fruit, het gaat juist om de variatie.

Ook supplementen met antioxidanten leveren niet de oplossing. Een aantal onderzoeken toonde aan dat sommige hoge doseringen het risico op bepaalde kankersoorten juist verhoogde. Ook blijken de positieve effecten van groente en fruit moeilijk te vatten in een pil. Het Voedingscentrum raadt daarom geen voedingssupplementen aan als kankerpreventie.

Bron: Voedingscentrum

Bookmark the permalink.

Comments are closed.