Minder keuze frisdrank door calorie-informatie

16 december 2011

Als er met betrekking tot frisdranken het aantal calorieën wordt vermeld, kiezen tieners eerder voor een flesje water dan voor cola. Dit zijn conclusies van het onderzoek van Johns Hopkins Bloomberg School of Public Health.

Er werden voor het onderzoek drie verschillende posters in de winkels vlakbij scholen opgehangen. Op een versie stond het aantal calorieën dat in de frisdrank zit, 250 kcal. Op de tweede stond het percentage van de dagelijkse energiebehoefte, namelijk 10 procent. De derde vermeldde dat je vijftig minuten zou moeten rennen om de calorieën uit het drankje te verbranden.

Groot effect

De verkoop van frisdrank daalde met ongeveer veertig procent door het ophangen van de posters. De aanschaf van alternatieven met minder calorieën steeg juist.De posters waarop stond dat je vijftig minuten moet rennen ter compensatie van een flesje frisdrank had het meeste effect. Deze verminderde het aantal aankopen met vijftig procent.

Gezonde keuze

De meeste consumenten onderschatten hoeveel calorieën er in frisdrank zitten.”, aldus Sara Bleich. “Tieners zijn sneller geneigd om een gezonde keuze te maken als ze informatie over het aantal calorieën zien. Zeker als de informatie makkelijk te begrijpen is, zoals weergeven hoeveel beweging er nodig is om het aantal calorieën te verbranden.

Bron: Gezondheidsnet

Bookmark the permalink.

Comments are closed.