Wat houdt afvallen in?

Afvallen is het verliezen van lichaamsgewicht. Soms is afvallen ongewenst, bijv. als men een gezond  gewicht of ondergewicht heeft, bij ziekte of bij zwangerschap en het geven van borstvoeding.

Bij overgwicht (BMI > 25) is het uit gezondheidsoverweging aan te raden om af te vallen. Een te hoog gewicht geef meer risico op chronische ziekten zoals hart- en vaat ziekten en Diabetes Mellitus.

Men valt af als er minder energie het lichaam binnen komt dan dat het lichaam nodig heeft voor instandhouding van het lichaam en lichaamsprocessen en voor energie.

Manieren van afvallen

Er zijn verschillende manieren om af te vallen. Men kan energie kwijtraken door meer te gaan bewegen of minder energie tot zich nemen door minder te eten. De combinatie van beide is vaak het meest effectief.

Er zijn honderden diëten om af te vallen, waarbij het gewichtsverlies snel of langzamer kan optreden. Te snel afvallen is ongewenst omdat dat een tekort aan noodzakelijke voedingsstoffen, verstoring van de energiehuishouding en het Jojo-effect met zich mee kan brengen. Daarnaast loopt men risico om in plaats van vetmassa, spiermassa af te breken. Veel diëten zijn daarnaast éénzijdig waardoor ook gebrek aan voedingsstoffen en het Jojo-effect eerder op kan treden.

Snelheid van gewichtsverlies

Een gewichtverlies van 0.5 tot max. 1 kg per week met gebruik van gezonde voeding, regelmatig verdeeld over de dag, is de gezondste  manier van afvallen, waarbij het meest kans is op behoud van gewicht. Een diëtist kan u helpen in kaart brengen welke voeding voor u het meest geschikt is om bij af te vallen. Klik hier voor een afspraak om advies.

Bookmark the permalink.

Comments are closed.