Duurtraining beste tegen buikvet

5 september 2011

Hardlopen, joggen of zelfs stevig doorwandelen is beter tegen buikvet dan krachttraining, blijkt uit nieuw onderzoek. Buikvet is het meest ongezonde vet dat in verband staat met hart- en vaatziekten, diabetes en andere gezondheidsproblemen.

buitvet, krachttraining, aerobe training, duurtraining, diabetes, hart- en vaatziekten, visceraal vet, overgewicht
Onderzoeker Chis Slentz, van het Duke University Medical Center bestudeerden samen met zijn collega’s bijna 150 mensen gedurende acht maanden. De onderzoeksdeelnemers werden onderverdeeld in drie groepen. De eerste groep deed een aerobe training op een loopband, vergelijkbaar met 20 kilometer joggen per week. De tweede groep deed drie keer per week een krachttraining. De deelnemers in de derde groep deden een combinatie van beide trainingen.
Visceraal vet
Slentz focuste vooral op het viscerale vet. Dit buikvet bevindt zich diep in het lichaam, rond de maag en tussen de organen. Het is anders en gevaarlijker voor de gezondheid, dan het onderhuidse buikvet.
Resultaten onderzoek
Bij de eerste onderzoeksgroep, met de aerobe training, vonden de onderzoekers de grootste afname in visceraal vet. De combinatiegroep had het meeste buikvet verloren, maar minder van het ‘slechte’ inwendige vet. Krachttraining zorgde voor de minste vermindering van het buikvet. Er was bij deze laatste groep sprake van een kleine vermindering in buikvet, maar de hoeveelheid visceraal vet was toegenomen.Waar deze verschillen door veroorzaakt worden is simpel volgens Slentz: “Je verbrandt simpelweg meer calorieën.”

Conclusies
Andere onderzoekers sluiten zich aan bij deze conclusie en zien de bevinding van Slentz dan ook niet als een verassing. Volgens Mark Tarnopolsky van het McMaster University Medical Center, die niet betrokken was bij het onderzoek, is het niet verstandig om krachttraining helemaal op te geven. “Spierkracht wordt steeds belangrijker voor gezondheid, zeker ook met toenemende leeftijd. Duurtraining doet weinig om spierkracht te behouden. Een combinatietraining blijft dan ook het best.”
Bookmark the permalink.

Comments are closed.