Het Dr. Frank-dieet

Het Dr. Frank-dieet is gebaseerd op het eten van eiwitrijk voedsel. Dit dieet geeft een verzadigd gevoel, waardoor je minder eet en afvalt. Op lange termijn is dit dieet niet aan te raden, omdat je dan te weinig fruit, vezels en calcium binnenkrijgt.

Omschrijving
Dr. Frank zegt dat eiwitrijk voedsel sneller een verzadigd gevoel geeft. Dat klopt. Van een dieet met relatief meer eiwit raak je sneller verzadigd dan van een dieet met relatief veel vetten of koolhydraten.

Als je afvalt, verlies je vet- en spiermassa. Een dieet met veel eiwit zorgt ervoor dat je relatief meer spiermassa behoudt. Dat is belangrijk, want het is niet de bedoeling dat je teveel spiermassa verliest.

Een dieet met veel eiwit is op korte termijn een goede manier om gewicht te verliezen. Voorwaarde is wel dat je minder calorieën binnenkrijgt dan je nodig hebt. Dat betekent dat je ongeveer per dag 1000 kcal minder inneemt dan waaraan je behoefte hebt. Dan val je ongeveer 1 kilo per week af.

Voor veel mensen is afvallen geen probleem, wel het op gewicht blijven na het dieet. Vaak zit binnen een jaar na afloop van het dieet een derde tot de helft van de kilo’s er weer aan.

Voordelen voor de gezondheid
Het dieet kan helpen om in korte tijd gewicht te verliezen.

Gezondheidsrisico’s
Op lange termijn is dit dieet niet aan te raden. Je krijgt dan te weinig fruit, vezels en calcium binnen, waardoor op een gegeven moment bijvoorbeeld osteoporose kan ontstaan. Je kunt beter kiezen voor een gezond eetpatroon en daar is een blijvende  verandering van de leefstijl voor nodig.

Bron: Voedingscentrum

Bookmark the permalink.

Comments are closed.