Dukan dieet

De Franse dokter Pierre Dukan verovert Frankrijk met zijn Dukan Dieet.

Volgens het Dukan dieet is het mogelijk om in 4 fasen alle overtollige kilo’s die je hebt, kwijt te raken. Het dieet verloopt via de volgende fasen:

Fase 1:
De lengte van deze fase is afhankelijk van de hoeveelheid kilo die men wil afslanken. Hoe meer men kwijt wil, hoe langer de eerste fase duurt. Is het doel meer dan 20 kilo afslanken, dan duurt deze fase 7 tot 10 dagen. Voor 10 tot 20 kilo, 5 dagen. Voor 5 tot 10 kilo, 4 dagen en voor 5 kilo en minder slechts 3 dagen.

In fase 1 staat op het menu, mager vlees, vis, kip en eieren. Men kan zich enigszins slap voelen. In deze fase valt men, volgens de bedenker gemiddeld 3 kilo af.

Fase 2:
Gemiddeld valt men in deze fase 1 kilo per week af. Men eet afwisselender dan daarvoor. De ene dag veel eiwitten, de volgende dag onbeperkt groente met vlees en vetvrij zuivel. Zo mag je broccoli, kool, witlof, asperges, prei, bonen, spinazie, bieten, radijs, tomaten, komkommers, pompoen, champignons en ui.

Fase 3:
Met de derde fase begint als men het streefgewicht heeft bereikt. Om het JOJO effect te voorkomen gaat men in deze fase werken aan een normaal eetpatroon. De eiwitdagen komen nog slechts 1 keer per week voor. De rest van de dagen eet men normale maaltijden zoals (volkoren) brood en fruit. De lengte van deze fase is het aantal afgevallen kilo’s vermenigvuldigt met 10 dagen. (bijvoorbeeld 5 kilo x 10 dagen = 50 dagen stabilisatie fase)

Fase 4:
Alle voorgaande fasen stonden in het teken van afvallen, vasthouden en werken aan een normaal eetpatroon zodat je niet terugvalt in je oude eetgewoonten. De voortgangsfase duurt in principe de rest van het leven en is bedoelt om de resultaten van het dieet vast te houden. Dit doet men, volgens Dukan door 1 dag per week een fase 1 dag te houden.

Zoals bij veel diëten is het ook bij dit dieet van belang om te gaan bewegen. Dit stimuleert Dukan ook. Na de  eerste fase is het de bedoeling om 25 a 30 minuten per dag te gaan bewegen. Daarnaast is het drinken van 1,5 l water per dag nodig.

Kritiek op het dieet
De kritieken op het Dukan dieet luiden dat het een dieet is dat, door een hoog eiwitgehalte, belastend is voor de nieren en, helemaal voor Diabetespatiënten, dus ongezond. Ook geeft het door het snelle gewichtsverlies, meer risico op Jojo-effect. Wil je op een verantwoorde manier afvallen, dan is het raadzaam eens een diëtist te raadplegen. Wilt u een afspraak maken met Marlies Henning, diëtist in Amstelveen, klik dan hier.

Bron: Dieetwijzer

Bookmark the permalink.

Comments are closed.