Dieet

Een dieet staat meestal voor een methode waarmee je kunt afvallen. Voorbeelden van een dieet zijn:

  • Atkins
  • Montignac
  • Bloedgroepdieet
  • Carr-methode
  • Detox-dieet
  • Immogenics
  • South Beach-dieet
  • Sonja Bakker
  • Broodwisseldieet
  • Dr. Frank-dieet

Er zijn ook andere diëten, zoals een zoutarm dieet. Het wonderdieet om af te vallen bestaat niet. Van veel soorten diëten kun je inderdaad afvallen, maar dat is vaak tijdelijk en bovendien is er kans dat je door dat dieet te weinig voedingsstoffen binnenkrijgt.

Als je wilt afvallen, kun je dat het beste op een verantwoorde manier doen, bijvoorbeeld onder begeleiding van een diëtist of door de stappen van het Voedingscentrum te volgen. Belangrijk bij afvallen zijn de onderstaande punten:

- Voordat je met afvallen begint is het belangrijk om  te bepalen of  jij wel moet afvallen. Dit doe je door hier je BMI en middelomtrek te berekenen.

- Vraag je vervolgens af of dit voor jou wel het juiste moment is om af te vallen. Afvallen kost namelijk veel aandacht en doorzettingsvermogen. En soms is het niet goed voor je gezondheid. Ga niet afvallen als je: zwanger bent; borstvoeding geeft; ouder bent dan 70; er emotioneel nog niet aan toe bent, bijvoorbeeld omdat je erg verdrietig bent of stress hebt.

- Probeer geleidelijk af te vallen. Dat wil zeggen: een halve kilo tot 1 kilo per week. Meer is niet gezond. Op deze manier is afvallen ook beter vol te houden.

- Eet minder en gezonder dan je nu doet. Minder eten is het belangrijkste bij afvallen. Mannen hebben gemiddeld 2500 kilocalorieën per dag nodig, vrouwen 2000. Probeer als je afvalt uit te gaan van 1800 kilocalorieën per dag voor mannen en 1500 voor vrouwen.

- Minder eten lukt pas als je op regelmatige tijden rustig en met aandacht eet. Neem dus goed de tijd voor ontbijt, lunch en avondmaaltijd, en probeer minder vaak en minder veel tussendoor te eten.
Neem vooral niet te vaak producten met veel:

  • vet
  • suiker
  • alcohol

- Blijf gevarieerd eten of begin daarmee. Zo krijg je, ook als je afvalt, genoeg onmisbare stoffen binnen. Blijf dus eten uit alle vakken van de Schijf van Vijf.

- Beweeg meer. Bewegen helpt calorieën te verbranden, maar helpt ook om een dieet beter vol te houden en om na het afvallen op gewicht te blijven. Hoe meer spierweefsel je kweekt, des te meer calorieën je verbrandt.

Voordelen voor de gezondheid
Met een dieet kun je afvallen en daarmee overgewicht verminderen. Tegelijkertijd neemt dan het risico op chronische ziekten zoals hart- en vaatziekten af.

Gezondheidsrisico’s
Als een dieet minder dan 1200 kilocalorieën per dag levert, kun je te weinig voedingsstoffen binnenkrijgen, zoals vezels, eiwitten, vitamines en mineralen.

Na overleg met een diëtist kan het in individuele gevallen nodig blijken om toch een dieet met minder calorieën te volgen. Dan is het wel belangrijk om dit aan te vullen met een multivitaminepreparaat dat één keer de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) van alle vitamines en mineralen bevat.

Daarnaast is het belangrijk dat het dieet voldoende groente en fruit bevat: daar zitten meer onmisbare stoffen in dan alleen vitamines en mineralen.

Een diëtist kan je helpen met welke voeding en vooral ook welk patroon het beste bij je past. Eet je wel genoeg van de voedzame voedingsmiddelen? Een diëtist bekijkt de dingen misschien net even van een andere kant. Verder kan zij helpen met motiveren en coachen en samen met jou bekijken wat jij nodig hebt (bijvoorbeeld uit je omgeving) om jouw voornemen waar te maken.

Bron: Voedingscentrum

Bookmark the permalink.

Comments are closed.