Crash dieet

Zoveel mogelijk afvallen in zo’n kort mogelijke tijd. Een crash dieet is er vrijwel altijd op gericht om het aantal calorieën dat men binnenkrijgt (tijdelijk) drastisch te verminderen, zodat men snel afvalt.

Voordelen crash dieet
Op de korte termijn zijn de resultaten van een crash dieet snel zichtbaar. Men verliest snel veel kilo’s. Vaak is een crash-dieet simpel. Men eet voorgeschreven dieetpreparaten of alleen sappen.

Nadelen crash dieet
Een crash dieet komt er op neer dat men veel minder eet dan normaal is. Op deze manier krijg het lichaam veel minder calorieën binnen dan wat het lichaam aan energie nodig heeft, en tevens voldoet een crash dieet in het algemeen niet aan de regels van de ‘schijf van vijf’. Volgens het Voedingscentrum  zal de energiebehoefte van een man met een inactieve leefstijl zo rond de 2500 kilocalorieën (kcal) per dag liggen, bij een inactieve vrouw is dat 2000 kcal per dag.

Bij een crash dieet zal het aantal calorieën dat je binnenkrijgt vele malen minder zijn, vaak minder dan 1000 en soms zelfs maar 500 calorieën per dag. Het lichaam ontbeert hierdoor dus de noodzakelijke voedingsstoffen.

Gevolgen crash dieet
Het drastisch verminderen van de hoeveelheid calorieën bij een crash dieet heeft nadelige consequenties voor de stofwisseling, ook wel metabolisme genoemd. In feite brengt men het lichaam in een staat van ondervoeding – een ‘winterslaap’ of ‘hongerwinter’. Om het tekort aan noodzakelijke voedingsstoffen te compenseren zal de stofwisseling zich aanpassen aan deze toestand en zal het lichaam minder energie gaan verbruiken. Het lichaam zal zelfs in beperkte mate (3o% van de caloriereductie) calorieën opslaan uit het weinige voedsel dat men eet, om extra reserves te hebben voor een volgende ‘hongerwinter’.

Het is niet (alleen) vet dat wordt verbrand, maar naast vochtverlies zal ook spiermassa afgebroken worden. Bij een tekort aan gezonde voeding zal het lichaam namelijk uit een ‘overlevingsdrang’ op zoek gaan naar de gemakkelijkste bron van energie. Dat betekent dat ook de spieren worden aangesproken om in energie te voorzien. Spiermassa is relatief zwaar, waardoor afname daarvan snel voor gewichtsverlies zorgt. Kortom, terwijl men denkt vet te verbranden komt het gewichtsverlies bij een crash dieet voornamelijk door een afname van vocht en spiermassa.

Minder spiermassa = minder calorieverbranding
Vooral de afname van spiermassa zorgt ervoor dat de stofwisseling langzamer functioneert en ook langzamer blíjft functioneren, zelfs nadat je gestopt bent met het crash dieet en weer ‘normaal’ eet. Normaal verbruiken spieren zelfs in rust calorieën. Bij minder spiermassa ontstaat dus een langzamer calorieverbranding. Dit fenomeen verklaart deels waarom men, als er weer normaal gegeten wordt, weer veel aankomt en soms zelfs met een zwaarder gewicht eindigt dan er is begonnen. Er is namelijk sprake van een lager metabolisme dan toen men met het dieet begon en de voeding wordt weer als voorheen. Opnieuw ‘streng’ lijnen verergert dit probleem, het metabolisme wordt nog meer verlaagd en zo ontstaat het welbekende ‘jojo-effect’.

Bron: Medical dictionary & information

Bookmark the permalink.

Comments are closed.