Genieten van vakantie zonder kilo’s aan te komen?

12 juli 2011

Het is vakantietijd! Veel mensen gaan op reis of blijven thuis en gaan dagjes weg. Geen zin om tijdens de vakantie in één keer weer de een paar kilo aan te komen? Bewust eten en toch genieten kan. Lees onderstaande tips.

Eis niet teveel van jezelf. Afvallen op vakantie vraagt wel erg veel discipline. Het zou heel mooi zijn als het lukt om op gewicht te blijven.

Grens
Spreek met jezelf af waar uw grens ligt. Proef lokale lekkernijen met veel calorieën niet te vaak. Bijvoorbeeld één keer. Vermijd dat u deze elke dag gaat eten, er is ongetwijfeld veel lekkers te proeven. Er is best ruimte voor lekkernijen wanneer u de rest van de maaltijden mager en gezond houdt.

Onderweg
Vul je koelbox met een lunchfeestje. Maak broodjes en pimp ze! Ga op pad met onbelegde verse broodjes of wraps met magere kaas en ham en volop rauwkost voor het feestelijke effect. Mjam! Denk onderweg verder aan: stukken watermeloen, hard gekookte eieren, krentenbollen, ontbijtkoek, fruit.
Probeer de broodjes met rauwkost uit de receptendatabase van het Voedingscentrum.

Grotere porties
Omdat het vakantie is, mag je nu eens grotere porties eten! Van fruit welteverstaan. Want in de zuidelijke landen komen al die heerlijke tropische vruchten vers van het land. Kijk eens goed rond wat er allemaal te krijgen is in jouw vakantieland: Meloenen, mango’s, ananas, perziken, of ander fruit? Eet ze in een frisse fruitsalade of lekker uit het knuistje. Reken maar dat jij aan je twee porties fruit per dag komt!

Maaltijden
Geniet op vakantie van brood, fruit, olijven, melk, yoghurt, salades, eieren, groente, vis, (mager) vlees, aardappelen, pasta met rode saus.

Lunch:
Een maaltijdsalade, een tosti of een lekker belegd broodje is een prima lunchgerecht. Maak de dressing van een salade zo mogelijk zelf met olijfolie en een paar druppeltjes balsamico, peper en zout en combineer het eventueel met wat nootjes of zaden.

Avondeten:
Een geschikt voorgerecht is soep, (tonijn)carpachio, gerookte zalm met een klein stukje brood of een salade. Pas bij het hoofdgerecht op met vet vlees, patat en sauzen. Neem hiervan een kleine portie. Kies liever voor mager vlees, vis, aardappelen, rijst en veel groente. Pasta met rode saus of een halve pizza is ook een optie. Let op met een lopend buffet. Als je meer dan 1 keer je bord opschept, heb je al heel snel meer calorieën dan anders binnen. Probeer maar 1 keer langs het buffet te gaan en neem als je toch een keer een 2e keer gaat bijv. alleen groente en salade.

Toetjes:
Fruit, sorbetijs, waterijs, koffie of cappuccino zijn prima toetjes. Als je wilt kun je kiezen om 1 dag  een ander calorierijk toetje nemen. Bijvoorbeeld op de laatste dag van de vakantie.

Alcohol
Kijk uit met alcohol op vakantie. Alcohol bevat veel calorieën en onttrekt vocht uit het lichaam. Ook maakt alcohol de remmingen om er teveel bij te eten lager. Drink bij een glas alcohol het liefst ook een glas water. 1 glas alcohol per dag kan. Drink dit gezellig op een terrasje of bij het eten.

Drink voldoende
Als het warm is, verlies je veel vocht en heb je vaker dorst. Het is dus belangrijk om goed te drinken. Nu is het makkelijk om cola te bestellen, dat kennen ze in ieder land, maar drink liever water. Dit lest de dorst het best en voorkomt dat je veel suiker binnenkrijgt. In sommige landen kun je alleen geen kraanwater drinken. Koop dan een fles water in de supermarkt en neem die mee voor onderweg. Tegenwoordig is er ook volop bronwater met een lekker smaakje te koop.

Bookmark the permalink.

Comments are closed.