Dagelijkse porties. Eet je teveel of misschien te weinig?

25 juli 2011

Voor advies over gezonde voeding en juiste porties voor een gezond gewicht. Wil je toch alvast weten wat geschikt is voor jou? Kijk dan op de website van het voedingscentrum. Hier kun je nu met het invullen van je geslacht en je leeftijd, heel simpel zien welke porties voor jou gezond zijn en waarom. Dit is gebaseerd op de aanbevelingen van de Gezondheidsraad. De Gezondheidsraad geeft per voedingstof, zoals vitamines en mineralen aanbevelingen voor de hoeveelheid die gezonde mensen dagelijks nodig hebben. Deze voedingsnormen worden gegeven als “Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid (ADH)”.

De Gezondheidsraad is een adviescollege van de regering. De ADH wordt afgeleid op basis van gegevens over de gemiddelde behoefte van een voedingsstof, zoals de hoeveelheid die nodig is:

  • voor een goede groei en ontwikkeling
  • om de lichaamsfuncties die van de betreffende voedingstof afhankelijk zijn, optimaal te laten verlopen
  • om dagelijkse verliezen te compenseren en de lichaamsvoorraad op peil te houden
  • om het risico op ziekten die samenhangen met een tekort aan de betreffende voedingstof zo laag mogelijk te houden.

De behoefte van kinderen, mannen en vrouwen aan vitamines en mineralen verschilt. Ook van persoon tot persoon kan de behoefte flink verschillen. Dat heeft te maken met verschillen in lichaamssamenstelling (gewicht) en stofwisseling, samenhangend met erfelijke factoren en met verschillen in leefstijl, zoals roken en drinken, de voedingssamenstelling, etc.

In de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid is daarom een ruime marge ingebouwd. Wie zich houdt aan die hoeveelheden krijgt vrijwel zeker voldoende vitamines en mineralen binnen.

Kijk voor jouw advies op de site van het Voedingscentrum. Wil je uitgebreider advies en persoonlijke begeleiding? Maak dan een afspraak met een diëtist.

Bron: Voedingscentrum.nl

Bookmark the permalink.

Comments are closed.