Cambridgedieet

Het Cambridgedieet is een zeer laag calorieën dieet. Het is gericht op het beperken van de koolhydraten. In plaats van zelf calorieën te tellen, gebruikt men shakes, soepen en repen. Bij het eten van deze dieetproducten krijgt men per dag ongeveer 500 calorieën binnen.  Dit is erg weinig, waardoor men snel veel kilo’s verliest. Met alle gevolgen van dien. Men voelt zich zwak en futloos, krijgt te weinig voedingsstoffen binnen en loopt door het snelle tempo van gewichtsverlies kans om spiermassa i.p.v. vetmassa kwijt te raken. Onlangs heeft men sterke aanwijzingen gevonden dat een eiwitrijk dieet meer kans geeft op het ontwikkelen van Diabetes Mellitus. Zie link naar eiwitdieet en diabetes.

Het is aan te raden om bij een dieet niet minder dan 1200 calorieën op een dag binnen te krijgen. Anders krijgt het lichaam niet genoeg brandstof om de gewenste activiteiten uit te voeren en te weinig essentiële voedingstoffen zoals vitaminen, mineralen en spoorelementen.

Met het koolhydraatarme Cambridge dieet gaat het lichaam over op de vetverbranding. Dit klinkt misschien voordelig en men valt er ook wel van af, maar als men stopt met het dieet en zonder langzaam opbouwen weer koolhydraten gaat eten gaat het lichaam deze koolhydraten in extra snel tempo opslaan in vet en krijgt men te maken met het zgn. jojo-effect.

Consulteer, als u een dusdanig extreem dieet volgt, een professional die u kan helpen met het langzaam opbouwen van normale voeding. Anders is al uw moeite voor niets geweest. Een diëtist kan u hierbij helpen.

Bookmark the permalink.

Comments are closed.