Atkins dieet

Dr. Robert C. Atkins (1931-2003) was een hartspecialist uit New York die zich toegelegd heeft op het behandelen van mensen met overgewicht. Hiervoor ontwikkelde hij een geheel eigen dieet, dat lijnrecht tegenover de (ook nu nog) gangbare diëten stond. Het uitgangspunt van het dieet, of liever gezegd de leefwijze, van Dr. Atkins komt erop neer dat je onbeperkt eiwitten en vet mag eten. Het eten van koolhydraten moet echter zoveel mogelijk beperkt worden.

Het Atkins dieet kent 4 fasen:

Fase 1: Het introductiedieet
In deze periode eet men maximaal 20 gram koolhydraten in de vorm van groenten.
Wel mag men een onbeperkte hoeveelheid van voedingsmiddelen met vet en eiwitten eten, zoals kip, vlees, kaas, boter en eieren.
Voor aanvang van deze fase adviseert Dr. Atkins een bezoek te brengen aan een dokter, om de startwaarden van je bloeddruk en cholesterol te laten bepalen.

Fase 2: Continu gewichtsverlies
Tijdens deze fase wordt het gebruik van koolhydraten iets verhoogt (5 gram extra op een dag gedurende een week). Er kunnen wat noten of fruit worden gegeten.

Fase 3: Pre-handhavingfase
In deze fase kan er een of twee keer per week een voedingsproduct gekozen worden met een hoger gehalte aan koolhydraten, zoals een aardappel, wat volkoren rijst of een stuk fruit.

Fase 4: Handhavingfase
In deze fase wordt je aangeraden nog regelmatig een koolhydraatarme maaltijd te gebruiken.

Gewichtsverlies
Veel mensen die het Atkins-dieet volgen, zeggen minder honger te hebben. Dat lijkt te verklaren uit het hoge vet- en eiwitgehalte van het eten. Wanneer door de verminderde honger minder wordt gegeten, betekent dat weer meer gewichtsverlies.
Zoals bij elk afslankdieet wordt in de eerste 1 tot 2 weken sneller gewicht verloren dan daarna.

Gezondheidsrisico’s
Diabetespatiënten en personen met een gestoorde nierfunctie hebben begeleiding van een arts nodig bij het volgen van een koolhydraatarm dieet. Voor mensen met een verminderde nierfunctie kan het namelijk schadelijk zijn om te veel eiwitten binnen te krijgen. Voor diabetespatiënten kan het moeilijk zijn om hun medicatie goed in te stellen bij weinig koolhydraten, daarnaast kan hun bloedglucose te laag worden bij dit dieet.

Uit recent onderzoek blijkt dat een eiwitrijk dieet de kans op het ontstaan van Diabetes Mellitus kan vergroten. Klik hier voor meer informatie over dit onderzoek.

Cholesterolgehalte
Het Atkins-dieet kenmerkt zich door een hoog gehalte aan eiwit en vet, waaronder verzadigd vet. Dat laatste blijkt in de eerste fase van het dieet niet te leiden tot een verhoogd cholesterolgehalte. Dit blijkt uit studies waarbij personen tot 12 maanden lang werden gevolgd. Het ontbreken van dit effect kan worden verklaard door de afname van het lichaamsgewicht. Gewichtsverlies heeft immers een positieve uitwerking op het cholesterolgehalte.

Het is echter zeer de vraag of dit gunstige effect behouden blijft bij het volgen van het Atkins-dieet wanneer het lichaamsgewicht stabiel is. Uit tal van studies blijkt dat te veel verzadigd vet resulteert in een verhoging van het ‘slechte’ LDL-cholesterol en een afname van het ‘goede’ HDL-cholesterol. Hierdoor wordt het risico op bijvoorbeeld hart- en vaatziekten vergroot.

Als na het volgen van een eiwitrijkdieet het koolhydraatgebruik niet langzaam wordt opgebouwd, dreigt het jojo-effect waarbij men in snel tempo weer aankomt. Soms komt men dan zelfs op een hoger gewicht uit dan voordat men met het dieet starten.

Voor een juiste opbouwfase van een eiwitdieet naar normale voeding, kunt u een diëtist raadplegen.

Bron:
www.atkinsdieet.nl
www.voedingscentrum.nl

Bookmark the permalink.

Comments are closed.