Antioxidanten

Antioxidanten zijn stoffen die in het lichaam die voorkomen  dat er schade in de cellen ontstaat door oxidatie. Oxidatie is een natuurlijk proces, waarbij zogeheten vrije radicalen - agressieve stoffen - lichaamscellen beschadigen. Ook kunnen deze vrije radicalen de celdeling ontregelen, waardoor kanker kan ontstaan.
Antioxidanten zoals vitamine C en E, spoorelementen zoals seleen en zink en bioactieve stoffen in fruit en groente reageren op zo’n manier met de vrije radicalen dat deze onschadelijk worden.

Vrije radicalen ontstaan bij de normale stofwisseling, maar vooral ook bij roken en zonnen. Ook bij bepaalde ziektes, zoals ontstekingsreacties, kunnen veel vrije radicalen worden gevormd. Het lichaam gebruikt zelf ook vrije radicalen om ongewenste indringers, zoals bacteriën onschadelijk te maken. Oxidatie ontstaat als de eigen antioxidant capaciteit van het lichaam te kort schiet.

Voor vitamine E en C is de antioxidantwerking duidelijk aangetoond, voor veel (bioactieve) stoffen is dat nog veel minder duidelijk. In de reageerbuis hebben ze wel antioxidant capaciteit, maar of ze die functie ook in het lichaam hebben is nog onvoldoende bekend.

E-nummers
Antioxidanten worden ook gebruikt als hulpstof bij de productie van voedingsmiddelen en zijn te herkennen aan het E-nummer op het etiket. Ze worden onder andere toegevoegd om te voorkomen dat vetten ranzig worden door oxidatie van vetzuren. En om het bruin kleuren van producten met vruchten erin, tegen te gaan.

De belangrijkste toegestane antioxidanten in voedingsmiddelen zijn:

  • vitamine C
  • zouten van ascorbinezuur (E 300 t/m 304)
  • verschillende vitamine E-verbindingen (E 306 t/m 309)
  • synthetische antioxidanten, zoals de gallaten, BHA en BHT (E 310 t/m 319).

Negatief effect
Dat antioxidanten niet altijd een positief effect hebben is de laatste tijd steeds meer onder de aandacht gekomen. Studies onder rokers in Finland en Amerika tonen aan dat hoge doseringen van de antioxidant vitamine A de kans op longkanker onder rokers niet verlaagt, maar juist verhoogt. Rokers moeten dus geen extra vitamine A nemen.

Ook andere onderzoeken, bijvoorbeeld in Nederland, laten bij andere antioxidanten (zoals vitamine E) die in hoge doses waren toegediend, geen of zelfs negatieve gezondheidseffecten zien.

Wat te doen
Anti-oxidanten zitten in principe voldoende in normale voeding en op deze manier krijg je er niet teveel van binnen. Eet dus het liefst gevarieerd volgens de Schijf van Vijf. Producten waaraan extra anti-oxidanten zijn toegevoegd zijn niet gevaarlijk, maar wel overbodig. Met gewone gevarieerde voeding kun je hetzelfde bereiken. Pas op met vitaminepreparaten waaraan hoge doses vitaminen en mineralen is toegevoegd. Koop alleen preparaten waaraan niet meer dan de 100% van de Dagelijkse Aanbevolen Hoeveelheid is toegevoegd.

 

Bookmark the permalink.

Comments are closed.